Van egy ismerősöm, aki rendszeresen olvassa a Bibliát. Mégis
többször
próbált meggyőzni arról, hogy a Biblia tanítja a reinkarnációt. Először
a lakásán találkoztam vele, ahol családjával él. Hat évet töltött a
hinduizmus tanulmányozásával egy hindu kolostorban. Azóta több olyan
magyarral is beszéltem, akik hiszik, hogy a Biblia tanítja a
reinkarnációt.
A reinkarnáció kulcsfontosságú elem az olyan ősi
vallásokban, mint a
hinduizmus, a buddhizmus és a Hare Krisna, és sok modern kultuszban is
az. Minél több hasonló vallás kerül be Magyarországra, annál gyakrabban
találkozunk a reinkarnációban hívőkkel. Hogyan lássunk neki annak a
bizonyításához, hogy a Biblia nem a reinkarnációt, hanem a feltámadást
tanítja?
János:9:2
Az egyik igevers, melyre a hindu ismerősöm
hivatkozott, a János:9:2
volt, abból a jól ismert történetből, melyben Jézus meggyógyítja a
vakon születettet.
És kérdezék őt a tanítványai, mondván: Mester, ki vétkezett, ez-é vagy ennek szülei, hogy vakon született?.
Úgy érvelt,
hogy ha az ember személyes bűne miatt született vakon, akkor születése
előtt kellett vétkeznie. Emiatt feltétlenül kellett, hogy legyen egy
előző élete, melyet mostani élete előtt élt le.
Először is figyeljük meg, hogy a rész folyamán Jézus
nem mond arra
semmit, hogy lehetséges-e, hogy az ember vétkezett a születése előtt.
Csak annyit mond, hogy az ember nem bűn miatt volt vak. A tanítványok
felvetettek egy lehetőséget, melyet Jézus nem erősített meg sem nem
cáfolt. Másodszor, ennek a kérdésnek valószínűleg az a magyarázata,
hogy a tanítványok osztották néhány korai zsidó rabbi hitét, miszerint
lehetséges, hogy valaki az anyaméhben vétkezzen.1
János:3:7
Néha a reinkarnáció
alátámasztására használják,
amit Jézus mondott a
János:3:7-ben, hogy
Szükség néktek újonnan születnetek.
Ez az állítás önmagában véve utalhatna a reinkarnációra, de
az igevers és a
szövegkörnyezet közelebbi vizsgálata másra enged következtetni.
A hinduizmus, a buddhizmus és más hasonló
vallások
alapján a
reinkarnáció szükséges és
elkerülhetetlen. A János:3:7 jelzi annak
lehetőségét, hogy az
újjászületés nem történik meg egy
egyénnel. Ezt a
jelzést megerősíti a harmadik vers hasonló
kijelentésével történő
összehasonlítás.
ha valaki újonnan nem születik, nem láthatja az Isten országát.
(János:3:3)
Az újjászületettek meglátják Isten országát, akik pedig
nem születtek újjá, azok nem.
A szövegkörnyezet azt is mutatja, hogy Jézus nem fizikai,
hanem lelki
születésre utalt. 2
A második születés
különbözik az elsőtől.
János már
elkezdte tárgyalni ezt a témát a
János:1:12-13-ban. A fizikai születés
az emberi faj tagjává tesz, Ádám
fiává. A lelki („Istentől való”)
születés Isten családjának
tagjává tesz. A lelki
újjászületés akkor
történik, mikor valaki elfogadja Jézust, más
szóval, „hisz az Ő
nevében”.
Máté:17:10-13
Az igerész, melyre hindu ismerősöm a leginkább
támaszkodott, a
Máté:17:10-13 volt.
… De mondom néktek, hogy Illyés immár eljött, és nem ismerék meg őt, hanem azt mívelék vele, a mit akarának… Ekkor megértették a tanítványok, hogy Keresztelő Jánosról szóla nékik. 3
Azt szűrte le ebből az igerészből, hogy Jézus tanítása
alapján Illyés és
Keresztelő János egy és ugyanaz a személy. Hogy válaszoljunk erre az
érvre?
Először is, a szövegkörnyezetből megtudjuk, hogy
Illyés épp azelőtt
jelent meg három tanítványnak a Megdicsőülés Hegyén.4Illyés
bizonyosan
különbözött Keresztelő Jánostól.
Viszont Illyés és János azonosítása
a
tanítványoknak nem jutott eszébe, míg
Jézus nem javasolta.
Másodszor Keresztelő János személyesen tagadja, hogy ő lenne Illyés.
És kérdezék őt: Micsoda tehát? Illyés vagy-é te? És monda: Nem vagyok…5
János tisztán kijelentette, hogy ő Illyéstől különálló
személy. Felvetődik egy újabb probléma: hogyan lehetett János Illyés is
meg nem is egyszerre?
E kérdés megválaszolásához először megnézünk egy
másik igerészt, mely
azt jelzi, hogy Keresztelő János igazából más valaki. Heródes azt
mondta Jézusról: „Ez ama Keresztelő János”. Jézus nem lehetett
Keresztelő János reinkarnációja, mert mindketten egy időben éltek.
A vers vége teszi Heródes kijelentését világossá: „ő
támadt fel a
halálból, és azért működnek benne az erők.”6 Heródes
nem ismerte Jézus
múltját, ezért feltételezte, hogy Jézus a feltámadt Keresztelő János.
Heródes, mint a többi zsidó, aki abban az
időben
élt, a feltámadásban
hitt, nem a reinkarnációban. Ennek fényében
megérthetjük a Jánosnak
feltett kérdés („Illyés vagy-é
te?”) mögött húzódó
feltételezést, és János
válaszának jelentését: ő nem a
feltámadt Illyés
volt, hanem egy Illyéstől különböző
személy.7
Lukács:1:17
Hogy hozható tehát össze Jézus azon kijelentése,
hogy Keresztelő
Jánosban Illyés már eljött, azzal, hogy János tagadta, hogy ő lenne
Illyés? Mikor a tanítványok Illyés visszajövetele felől érdeklődtek, az
írástudók azon kijelentésére gondoltak, miszerint Illyésnek kell előbb
eljönnie, mielőtt eljönne a Messiás.8 Az írástudók
kétségkívül a
Malakiás:4:5-6-ban lévő próféciára
gondoltak.
Ímé, én elküldöm néktek Illyést, a prófétát, mielőtt eljön az Úrnak nagy és félelmetes napja. És az atyák szívét a fiakhoz fordítja, a fiak szívét pedig az atyákhoz… 9
Gábriel arkangyal ugyanerre az igerészre utalt, mikor
bejelentette
Zakariásnak János születését.
És ez [János] Ő [az Úr] előtte fog járni az Illyés lelkével és erejével, hogy az atyák szívét a fiakhoz térítse, és az engedetleneket az igazak bölcsességére…10
Gábriel nyilvánvalóvá teszi, hogy János nem Illyés, mert ha
Illyés reinkarnációja lenne, azt
könnyen megmondhatta volna. Illyés, ha reinkarnálódna, akkor nem
kellene az Illyés lelkével és erejével jönnie (mert ő lenne Illyés
maga), de mit is jelent az, hogy Illyés lelkével és erejével?
Egy Ószövetségi párhuzam segíthet ezt megérteni.
I Királyok:19:15-16
Az I Királyok 19. részében Illyés próféta a Kármel
hegyi győzelem után
depressziótól szenvedett. Isten a Hórebhez (Sinai hegyhez) vezette
Illyést, ahol bátorította és új feladatokkal látta el. A 15. és 16.
versekben Isten azt parancsolta neki, hogy kenje fel 11Hazáelt
Siria
királyának, Jéhut Izráel
királyának és Elizeust
prófétának, hogy ő
legyen az utódja. Amint tovább olvasunk,
meglátjuk, hogy Illyés csak az
egyiket tette meg a három közül személyesen.
Elizeust ő kente fel
(19-21. versek).
Elizeus, Illyés utóda mondta el Hazáelnek, hogy ő
lesz Siria uralkodója
(II Királyok:8:12-13). A 9:1-3. versekben Elizeus nem megy el
személyesen, hanem mást küld el, hogy kenje fel Jéhut Izráel királyává.
Viszont az I Királyok:19-ben Isten azt mondta, hogy Illyés fogja ezeket
a dolgokat véghezvinni. Az Ószövetségből megérthető zsidó elképzelés
szerint, ha az utódod vagy a hírvivőd tesz valamit, az olyan, mintha te
magad tetted volna.
Ez a tény segít megértenünk, hogy
értette Jézus,
hogy Illyés már
eljött. A zsidók Illyést tartották a
legnagyobb prófétának. Keresztelő
János volt az utolsó Ószövetségi
próféta. Elizeus az Illyésben „való
lélek kettős mértékét” kapta, mikor
Illyés elhagyta a világot, hogy
tudja folytatni előde munkáját.12 Hasonló módon
Keresztelő János is
Illyés utóda volt és mondhatni folytatta Illyés munkáját. Továbbá,
Jézus ezt a kijelentést azután tette, miután Illyés megjelent a
tanítványoknak. Lehetetlen volt félreérteniük Jézus kijelentését.
Zsidók:9:27
Miért fontos ez a téma? Napjaink sok vallást
elfogadó felfogása minden
vallást egyformán érvényes útnak tekint Istenhez. Továbbá, helyesen
értelmezve, minden vallás lényegét tekintve megegyezik. A napjainkban
uralkodó felfogás homlokegyenest ellenkezik a Bibliával. Az apostolok
azt tanulták, hogy az üdvösség egyedül Jézus Krisztuson keresztül
lehetséges.13
Róma az első században szintén a
vallási sokféleség
világa volt. A
római kormány és a római társadalom
teljesen kész volt új vallásokat
elfogadni, amíg annak követői elismerték, hogy az
Istenhez vezető útjuk
csak egy a sok közül. Mivel a keresztények a
kereszténység
kizárólagosságát
hangsúlyozták, üldöztetést szenvedtek,
sőt többen
mártírhalált is haltak.
A Biblia nem a reinkarnációt, hanem a feltámadást tanítja.A
reinkarnáció az üdvösség
elérésének módja, melynek során a
jelen élet
rossz cselekedeteit a jövő életben
kikompenzálhatjuk. A feltámadás
közvetlen elszámoltathatóságot
biztosít Isten részéről. Ez a
különbség
magyarázatul szolgál a görög
értelmiségiek negatív reakciójára,
melyet
Pál tapasztalhatott az Areopáguson tartott
prédikációja után. Amikor a
feltámadásról és ítéletről
prédikált, kigúnyolták.14
Jó hírünk van a hinduknak, a buddhistáknak, a
Krisna-tudatúaknak és a
New Age mozgalom követőinek. Az üdvösség nem egy végtelen folyamat,
hanem egy ingyenes ajándék, melyért Jézus fizetett a kereszten.15
Azonban mielőtt valaki elfogadná az üdvösség ajándékát, fel kell
ismernie, hogy mikor ez az élet véget ér, számot kell adnia magáról
Istennek, mert
…elvégzett dolog, hogy az emberek egyszer meghaljanak, azután az ítélet…16
_____________________________
1 Leon Morris: The Gospel According to John, 478. oldal
2 János:3:6
3 Vessük össze a Máté:11:14 és a Márk:9:11-13 versekkel
4 Máté:17:1-9
5 János:1:21
6 Máté:14:1-2 valamint Márk:6:14-16
7 Gyakorlatilag Illyésnek nem kellett volna feltámadnia, mert Isten
élve a mennybe vitte
8 Máté:17:10
9 A feltételes mód a Máté:11:14-ben „ha be akarjátok venni”, magába
foglalja azt, hogy János nem meríti ki a Malakiás:4:5 jelentőségét.
10 Lukács:1:17
11 Isten a „felken” szót jelképes értelemben használja. Csak Jéhut
kenték fel. C. V. Keil: Biblical Commentary on the Old Testament, The
Book of Kings, 260. Oldal
12 II Királyok:2:9-14
13 Apostolok cselekedetei:4:12
14 Apostolok cselekedetei:17:30-32
15 Efézus:2:8-9
16 Zsidók:9:27
Pécs - Rózsadomb
Polgárszőlő utca 1.
Vasárnap
10:00 - Istentisztelet
17:00 - Istentisztelet
Szerda 18:00 - Istentisztelet és imaközösség
Email: info@bibliabaptista.hu
Telefon: