Hoffman József: A hívő két természete 6. Gyakorlati következtetések |
Igeszakasz: Gal. 5:17 |
Elérkeztünk
a hívő két természetéről szóló tanítássorozat utolsó részéhez. Röviden
vegyük át, hogy miről is szólt ez a tanítás. Onnan
kezdtük, hogy minden hívő, aki valóban újonnan született, tapasztal egy belső
küzdelmet. Akarja tenni a jót, de valami mégis arra ösztönzi, hogy azt tegye,
amit nem akar. Az
Ige felfedi előttünk ennek a megtapasztalásnak az okát. Isten megtéréskor egy
új teremtést, egy új, belső embert helyez belénk, hogy általa legyünk képesek
követni az akaratát. Elvágja a bűn kötelékét, amely eddig uralkodott rajtunk.
Azonban azzal, hogy mi már nem vagyunk a bűneinkben, a bűn, a régi
természetünk, az ó vagy külső emberünk bennünk marad. E kettő pedig egymás
ellen törekedik. Nem az történik tehát, hogy megtéréskor Isten
gyökerestől kirántja a régi természet fáját, és újat ültet a helyére. Sem az, hogy Isten rácsap, mint egy varázspálcával a
régi természetre, és az egy csapásra jóvá változik. Mindezek ellentmondanának a tapasztalatunknak is.
Sok hívő nem biztos benne, hogy meg van-e térve, mert látja magán, hogy még
mindig követ el bűnöket. Pedig valójában éppen ez a bizonyítéka annak, hogy újonnan
született. Néhányan azt tekintik bizonyítéknak a megtérésre,
hogy Isten segíti őket az életük bizonyos dolgaiban. De ez még nem bizonyíték.
Sőt, az ilyesmi jöhet az ördögtől is. Végül a legelterjedtebb a vallásos elképzelés, mely
szerint az ó ember megfelelő képzéssel és neveléssel Isten számára
elfogadhatóvá formálható. Nekünk azonban nem emberibb emberré, hanem új emberré
kell válnunk, melyről ezt olvassuk, hogy „ez
nem tőletek van: Isten ajándéka ez; Nem cselekedetekből, hogy senki ne
kérkedjék.” Az igazi hívő tehát az, aki kétszer születik:
egyszer lentről, test szerint, és egyszer fentről, Istentől. És az ember tudni
szokta mind a két születésének időpontját. Továbbá
a hívő csak egyszer hal meg, amikor a teste meghal. mindenki
más azonban csak egyszer születik, de kétszer hal meg. Egyszer test szerint,
másodszor az utolsó ítélet után, melyet második halálnak nevez a Biblia. Az előző alkalmak során megnéztük a felelősségünket
a régi, majd az új természettel szemben. Van még néhány dolog a két természettel
kapcsolatban, ami a gyakorlati következtetések, és tanácsok sorába tartozik.
Felfoghatjuk egyfajta összegzésnek is. Gyakorlati
tanácsokat mondtam, de mégse tekintsétek ezeket úgy, mint valami szabályokat
vagy előírásokat, melyeket követve lelkibekké lehet válni. Ilyen szabályok az ó
embernek nagyon tetszenének, és rögtön meg is ragadná a lehetőséget, hogy használja
őket. Nem elég azonban ismernünk a hívő két természetéről
szóló tanítást. Meg is kell ragadjon bennünket a benne rejlő igazság. Ha pedig
megragadott bennünket, akkor 1.
Naponta
meg kell tagadnunk a (hús)testet indulataival és kívánságaival együtt! Újra
és újra meg kell gondolnunk, hogy noha nem vagyunk már testiek, a (hús)testünk,
a régi természetünk még mindig bennünk van, amíg az elragadtatás vagy a halál
meg nem szabadít bennünket tőle. (Róm 6:11 HUN) Ezenképpen gondoljátok ti is, hogy
meghaltatok a bűnnek, de éltek az Istennek a mi Urunk Jézus Krisztusban. Ezt
kell tehát gondolnunk! Nem éreznünk vagy megértenünk kell, hanem ezt kell
gondolnunk. Ezt
gondolni azt jelenti, hogy így tekinteni, ezt tartani, vagy ahogy korábban is utaltunk
rá, ezzel
számolni. Naponta
ezzel az tudattal kell tehát már élnünk. Hogy meghaltunk a bűnnek, és élünk
Istennek. Nem önmagunkban élünk Istennek, hanem Jézus Krisztusban élünk. Ezért
nem a magunk erejéből kell élnünk, hanem Jézus Krisztus ad nekünk erőt ehhez az
élethez. Péter magyarázza ezt meg nekünk nagyon világosan: (2Pét 1:3 HUN) Mivelhogy az ő isteni ereje mindennel
megajándékozott minket, ami az életre és kegyességre való, és hogyan teszi ezt?: Annak megismerése által, aki minket a saját dicsőségével
és hatalmával elhívott; Honnan
vesszük tehát az erőt az életünkbe, hogy megtagadhassuk a testet a
kívánságaival és indulataival együtt? Jézus Krisztustól! Ez azt jelenti, hogy Ő betölt
bennünket erővel automatikusan? NEM, hanem az Ő megismerése által ruházódunk fel ezzel az erővel. Mi
a következetés tehát? Ismerd meg Jézus
Krisztust minél jobban és minél közelebbről, és így annál inkább képes leszel
megtagadni a testet az indulataival. Ha a testet meg nem tagadjuk,
ezzel tágas kaput nyitunk a tévedés minden fajtája előtt. Ha az indeletvalókkal
törődünk, nem az odafelvalókkal, akkor a testet
tápláljuk. A test táplálása vezet a vallásosság
legkülönfélébb formáihoz, amikor Isten nevében törekszenek emberek a
legkülönfélébb földi célok megvalósítására. A világbékétől elkezdve az anyagi
sikerekig, az egészséges, boldog életig. Ha azonban naponta előttünk
áll ez a felelősségünk, akkor ez megóv minden olyan emberi elgondolástól,
amelynek célja, hogy a testet jobbá, nemesebbé tegyük. 2.
A
régi természettel való bánás módszere, hogy éheztetjük. Ez azonban nem végezhető
közvetlenül, hanem csak közvetve. Hallottatok már olyanról,
hogy valaki úgy lett öngyilkos, hogy visszatartotta a lélegzetét? Így nem lehet megfullasztani
magunkat. Hasonlóan, a régi természet éheztetésének sem az a módszere, hogy
fogjuk magunkat, és eldöntjük, hogy többé nem adunk neki enni. Ez így a
levegő-visszatartáshoz hasonlóan közvetlen módon kivitelezhetetlen. E helyett az új természetet
kell táplálnunk helyette. Vagyis vegyük figyelembe az új természetünk
kívánságait, és elégítsük ki mindig a menny, az Isten felé irányuló céljait. Láttuk
már, hogy az új természet tápláléka Isten Igéje. Azért erőtlen
sok keresztyén, és esik el a test kívánságaiban, hogy nagyon soványan
táplálkozik az Igéből. Helyette azonban sokan
elolvasnak mindenféle vallásosnak vagy keresztényinek tűnő irodalmat válogatás
nélkül. Ismét: nem arról van szó, hogy ne olvass keresztyén
irodalmat, vagy egyéb irodalmat. Ha
lelki témáról szól egy írás vagy előadás, akkor mielőtt „fogyasztani” kezdenéd,
győződj meg róla, hogy fogyasztható-e! Legyél tudatos fogyasztó! Ne csak
a bolti élelmiszerek tekintetében, hanem a lelki táplálék tekintetében is. Attól,
mert valamit dr. vagy prof. előjelű ember írt, vagy mert az író nagy népszerűségnek
örvend, nem biztos, hogy egészséges is, amit kínál. Javaslom
azt a háromlépcsős módszert, amiről korábban beszéltünk, a könyvek, cikkek,
előadások megvizsgálásához. Vagyis
a közlés: -
eredetének -
tartalmának -
és
lehetséges következményeinek biblikus
megítélését. Csak ha ezek rendben vannak, akkor alkalmas a mondandójuk az
elfogadásra. De
még ebben ez esetben is, ezeket az Ige mellett fogyasztd! Ne ezek
legyenek a fő táplálékaid! Miért nassolnak sokan? Mert nem táplálkoznak
rendesen a főétkezések során. Lényeges,
hogy nem tudjuk táplálni egyszerre mind a két természetet. Nincs olyan
táplálék, ami egyszerre mind a két emberünknek jó. Az az eledel, ami építi az
egyik természetet, éhkoppon tartja a másikat. A régi természet a világi
bölcsesség táplálékán virágzik. Az új ember az Igén gyarapodik. Ahogyan Jézus mondta: A
lélek az, ami megelevenít, a test nem használ semmit: a beszédek, amelyeket
én szólok néktek, lélek és élet. (: (Ján 6:63) Csak Jézus, a testé lett Ige
táplálja a lelket és ad életet. Fogadd a szívedbe az Igét,
ahogy a Példabeszédek is tanítja: Péld 6:22-23 HUN (22) Valahová mégysz, vezérel téged,
mikor aluszol, őriz téged, mikor felserkensz, beszélget te veled. (23) Mert szövétnek a parancsolat, és
a tudomány világosság, és életnek útja a tanító-feddések. Amikor valakinek a Bibliáról
beszélünk, akkor, ha lehetőség van rá, ne csak fejből idézzünk igeverseket,
hanem nyissuk ki a Bibliát, keressük ki az igerészt, és hagyjuk, hogy ő olvassa
azt el. Hagyjuk, hogy maga az Ige szóljon. Ha mi idézzük, akkor ezt könnyen
csak a mi véleményünknek fogják tartani. Tegyünk úgy, mint Ezsdrás: „És
felnyitá Ezsdrás a könyvet az egész nép szemei előtt… (Neh 8:5). Ez többet
ér, mint csak idézni. Nekünk sem használ, ha csak
tudunk kívülről egy-két vagy akár több igeverset. Kell, hogy naponta olvassuk
az Igét. A Biblia nem egy olyan kötelező olvasmány, amit a diák egyszer
elolvas, dolgozatot ír belőle, és ezzel le van tudva a dolog. Nem elég
nagyjából emlékezni a tartalmára. A
Biblia TÁPLÁLÉK, melyet naponta kell fogyasztani! Amit vetünk, azt fogjuk
aratni is. Erről beszél Pál: Gal 6:7-8 HUN (7) Ne tévelyegjetek, Isten nem
csúfoltatik meg; mert amit vet az ember, azt aratándja is. (8) Mert aki vet az ő testének, a
testből arat veszedelmet; aki pedig vet a léleknek, a lélekből arat örök
életet. Kell ennél tisztább és
világosabb magyarázat? Pál
egy intéssel kezdi: Ne tévelyegjetek! Isten nem hagy csúfot űzni magából! Nem
engedi meg, hogy amit lélekben kezdtetek el, azt testben fejezzétek be. Isten
csak a lélekből kivitelezett jó cselekedeteket fogadja el, amelyeket ráadásul Ő
maga készített el a számunkra, hogy azokban járjunk. Ne akarjuk tehát a test
cselekedeteit Isten előtt elfogadhatóvá tenni. A
második gyakorlati tanács tehát, hogy éheztessük az ó embert. De ne
aszkézissel, hogy igyekszünk elfojtani a kívánságait, hanem közvetve úgy, hogy
az Új embert tápláljuk az Igével. Az Igével táplált, megerősödött új ember
pedig már szinte magától fogja teremni a lélek gyümölcsét gazdagon. 3.
tanács: Soha többé ne vegyük magunkra a törvény igáját! (Róm 7:6 HUN) Most pedig
megszabadultunk a törvénytől, minekutána meghaltunk arra nézve, amely által
lekötve tartattunk; hogy szolgáljunk a léleknek újságában és nem a betű
óságában. A törvény a test számára rendeltetett.
De nem azért, hogy a test a törvény teljesítése által elfogadásra találjon
Istennél. Nem, mert nem is képes erre. (Róm 3:20 HUN) Annak
okáért a törvénynek cselekedeteiből egy test sem igazul meg ő előtte: mert a
bűn ismerete a törvény által vagyon. A törvény tehát azért van,
hogy nyilvánvalóvá – ismerté – legyen általa a bűn. Amikor ismét leereszkedünk
arról a magaslatról, ahová a kegyelem helyezett bennünket, és ismét a törvény
alá vetjük magunkat, akkor azt tesszük, amit a test szeretne, hogy tegyünk. Ez az, amit az Írás úgy nevez, hogy „kiesni a
kegyelemből”. Ez nem az üdvösség elveszítését jelenti, hanem egyszerűen azt ,
hogy a régi természetünk szerint élünk, a helyett, hogy az új helyett élnénk. (Gal 5:4 HUN) Elszakadtatok Krisztustól, akik a
törvény által akartok megigazulni, a kegyelemből kiestetek. Hogyan
történhet ez? Például úgy, hogy megtér
valaki, és utána a helyett, hogy valódi tanítvánnyá válna, és növekedne az
Úrban, megelégszik azzal, hogy felvesz bizonyos vallásos külsőségeket. 4.
tanács:
Nagyon fontos: más a vallás és más a keresztyénség! A vallás szokásokkal törődik.
Hagyományokkal. Külsőségekkel. A vallás az igazi hívőkre is
veszélyes nem csak névlegesen keresztényekre! Amikor összehasonlítjuk a
vallást az igazi keresztyénséggel, akkor hajlamosak vagyunk ténylegesen
megtértek és a meg nem tértek közötti különbségre fókuszálni. De amiről most szó van, az
az, hogy egy valódi hívő is lehet
vallásos! Nekik szól Pál intése: (Gal 3:3 HUN) Ennyire
esztelenek vagytok? Amit Lélekben kezdtetek el, most testben fejeznétek be? Hogyan történhet ez meg?
Akkor, amikor a keresztyén élet már csak a vallásos szokások szintjére süllyed
le. Gyülekezetbe járásra, vagy már arra se. Vigyáznunk kell, nehogy amit
elkezdtünk amikor megtértünk lélekben, később testben folytassuk! 5.
tanács
befejezésül: be feledjük, hogy ez az út nem mentes a szomorúságoktól
és küzdelmektől. Nem csupán belülről, az ó emberünktől érnek
támadások bennünket, hogy ne azt cselekedjük, amit akarunk, hanem kívülről is. Két forrásból: a világtól és
az ördögtől. Emlékeztetnünk kell magunkat,
hogy immár szabadok vagyunk a bűntől, és meg kell állnunk ebben a szabadságban. (Gal 5:1 HUN) Annak
okáért a szabadságban, melyre minket Krisztus megszabadított, álljatok meg, és
ne kötelezzétek meg ismét magatokat szolgaságnak igájával. Továbbá
számoljunk azzal, hogy üldöztetni
fogunk! (2Tim 3:12 HUN) De
mindazok is, akik kegyesen akarnak élni Krisztus Jézusban, üldöztetni fognak. A régi természet és az új
természet közötti különbség az is, hogy a testi, vallásos emberek mindig
üldözték az igazi hívőket. Jézus,
Saul, az „Egyház”. A vallásosság ismertetőjegye
az is, hogy csak ebben a világban reménykedik Krisztusban. Azt mondja, hogy
hisz Jézus Krisztusban, de azt a hitet csak e világra akarja alkalmazni. Hogy
itt jól menjenek a dolgok. "Ha
csak ebben az életben reménykedünk Krisztusban, minden embernél nyomorultabbak
vagyunk." (1Kor 15:19) Jézus azt mondta: "Jöjjetek énhozzám
mindnyájan, akik megfáradtatok, és meg vagytok terhelve, és én megnyugvást adok
nektek." (Máté 11:28) |
cimkék: új természet, régi természet, új ember, ó ember, felelősség, elfogadás, engedelmesség |
David Potter: Márk evangéliuma [16] Ne legyünk kritikusak! (30p) |
Igeszakasz: Márk 3:1-6 |
Ne merüljünkel a részletekben. Ne kritizáljunk valakit, aki jót tesz, valami apróség miatt, amit nem helyesen tesz! |
Meghallgatás |
cimkék: kritika, kegyelem, könyörületesség |
« 2016.01.31 | Összes hangfelvétel | 2016.02.10 » |
Ha a hallottak felkeltették az érdeklődésedet, látogass el hozzánk, hívj bennünket,
vagy írj a Vendégkönyvbe